1991 yılında İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi bünyesinde üç anabilim dalı ile kurulmuştur. Kurucu ve ilk öğretim üyesi Prof. Dr. Mahmut Celal Barla’dır. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı ile öğrenci yetiştiren bölümümüz, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)’nün getirdiği şartlar sağlanıncaya kadar Gemi Yönetimi Mühendisliği ve Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği anabilim dallarına öğrenci alımına ara vermiştir. Daha sonra 2007 yılında bu iki anabilim dalı kapatılmış ve opsiyon şekline dönüştürülmüştür. Şu anda Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği İşletme opsiyonuyla eğitim öğretim faaliyetlerine devam etmekte olup Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisi unvanlı Deniz İşletmecileri mezun vermektedir.
EĞİTİM
Denizcilik sektörü değişen ve gelişen Ulaştırma Sistemleri ve Teknikleri, Ekonomi, Pazarlama, Hukuk, Lojistik vb. konularla iç içe olan bir sektördür. Özellikle denizcilik sektörünün uluslararası boyutunun olması, denizcilik dilinin İngilizce olması, gelişen dünyada ülke ekonomilerindeki rekabet ortamı, kalite belgeli kurumsal firmaların sayısının artması, pazarlama tekniklerinin değişmesi, iletişim sistemlerinin gelişmesi gibi konulara ve yukarıda sayılan diğer konulara standart düzeyde hakim olan Mühendis Deniz İşletmecilerine olan ihtiyacı da beraberinde getirmektedir. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü’nün en önemli amacı Denizcilik ve Lojistik sektörüne üstün yöneticilik ve girişimcilik meziyetlerine sahip mezunlar verebilmektir. Atatürk ilke ve reformlarının takipçisi, aydın, yenilikçi ve açık fikirli genç yöneticiler yetiştirmek, uluslararası standartlarda nitelikli yöneticilik eğitimi vermektir.
Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü’nde verilen eğitim, temel mühendislik eğitiminin üzerine genel işletme kavramlarıyla birlikte fazladan denizcilik mesleğinin kavramlarını koyarak sektörün istediği özelliklerle tam olarak örtüşmesini sağlayacak bir kapsamdadır. Öğrencilerin mezun olduktan sonra iş hayatında karşılaşacakları mesleki olaylarda öngörme, müdahale, karar verme yeteneğine sahip olmalarını sağlamaktır. Bu durumlar dikkate alınarak hazırlanmış eğitim programına göre, ilk sınıfta mühendislik eğitiminin temelini teşkil eden Matematik, Fizik, Kimya, Bilgisayar Programlama, Teknik Resim, Mekanik I vb., ikinci sınıfta; Ekonomi, Muhasebe, İstatistik, vb., üçüncü sınıfta; Maliyet Muhasebesi, İşletme Matematiği, Gemi Kiralama ve Brokerlik I ve II, Denizcilik Hukuku, Lojistik, Pazarlama, Limanlar ve Terminaller vb., dördüncü sınıfta; İnsan Kaynakları Yönetimi, Denizcilik Sigorta İşletmeciliği, Yatırım ve Finansman, Ulaştırma Sistemleri ve Teknikleri, Yöneylem Araştırması, Deniz Ticaret Hukuku, İş Hukuku, İş Etüdü, vb. gibi dersler verilmektedir. Ayrıca, uluslararası bir meslek olması ve denizcilik dilinin İngilizce olması sebebiyle İşletme İngilizcesi ve Denizcilik İngilizcesi dersleri de verilmektedir.
STAJLAR
İstanbul Üniversitesi Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği öğrencileri teoride öğrendikleri bilgileri pratiğe dökmek amacıyla 4. yarıyılın sonunda “Deniz Ulaştırma İşletme”, 6. yarıyılın sonunda da “Liman/Terminal İşletme” stajlarını zorunlu olarak gerçekleştirirler. 4. yarıyıl sonundaki deniz ulaştırma İşletme stajı 25 iş günü olmak kaydıyla, deniz ticareti ile ilgilenen kurum ve kuruluşlarda (Armatör firmalar, Acenteler, Forwarder firmaları, Broker ve Kiralama firmaları, Tersaneler, Marina işletmeleri, Lojistik, vb.) yapılabilir. Diğer zorunlu staj olan Liman/Terminal işletme stajı 6. yarıyılın sonunda 20 iş günü olmak kaydıyla Limanlar, Marinalar ve Deniz yapıları işletmelerinde yapılabilir.
İŞ OLANAKLARI
Ülkemizde özelikle son yıllarda denizcilik sektörünün her alanında yaşanan hızlı büyümeye paralel olarak kalifiye insan gücüne olan ihtiyacı artmaktadır. Denizcilik sektörü, sektörün temel iş alanlarını oluşturan Armatör firmalar, Acenteler, Forwarder firmaları, Broker ve Kiralama firmaları, Liman işletmeleri, Tersaneler, Marina işletmeleri ve bunun yanı sıra bu sektöre bağlı çalışan finans, sigorta, yan sanayi ve tedarikçiler ile birlikte düşünüldüğünde oldukça büyük bir istihdam alanı oluşturmaktadır. Tüm bu alanların ihtiyacı Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği tarafından karşılanabilmektedir. Ayrıca deniz taşımacılığı, ulaştırma problemleri içerisinde lojistik kavramının bir parçasını oluşturduğundan genel taşımacılık dahilinde lojistik eğitimi alanların da çoğunlukla istihdam edildiği bir sektördür. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği öğrencileri, Lojistik sektörüne de rahatlıkla cevap verebilecek şekilde mezun olmaktadırlar.
Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği’nden mezun olan öğrenciler analitik ve deterministik düşünce yapısıyla donatılmış, sektörü iyi analiz edebilen ve ihtiyaçlarını karşılayabilecek özellikleri sahip olarak, sektör içerisinde hemen iş bulabilmekte ve kısa sürede orta ve üst düzey yönetici konumuna gelmektedirler.
SOSYAL VE TEKNİK FAALİYETLER
BÜYÜK TEKNİK GEZİ
Yılda bir kez ulusal boyutta olmak üzere Bölüm Başkanlığı tarafından organize edilen ülkemizin denizcilikle ilgili yerlerinin (liman işletmeleri, marinalar, sektörel kuruluşlar…) gezildiği uzun süreli dördüncü sınıf öğrencilerine yönelik geleneksel “Büyük Teknik Gezi” yapılmaktadır. İlki 2009 yılında gerçekleştirilmiştir.
DENİZCİLİK KULÜBÜ
İstanbul Üniversitesi Denizcilik Kulübü, denizcilik sektörünün çevresel, ekonomik ve sosyal gelişimine katkıda bulunmak ve aynı zamanda denizcilik sektörü ve Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği (DUİM) öğrencileri arasında bir köprü oluşturmak amacıyla 1995 yılında İstanbul Üniversitesi Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği öğrencileri tarafından kurulmuştur. İstanbul Üniversitesi Denizcilik Kulübü, 1996 yılında ALESTA adlı dergiyi çıkarmaya başlamış, 1999 yılında Ulusal Denizkızı Kongresi’ni başlatarak Türkiye’de bir ilki gerçekleştirip tüm denizcilik öğrencilerinin bir araya gelmesini sağlamış, ayrıca yıl içinde gerek denizcilik sektöründen önemli isimlerin, gerekse DUİM mezunlarının katıldığı seminer, söyleşi ve paneller düzenleyerek üyelerinin sektörel konularda bilgi sahibi olmasına yardımcı olmuştur.
Diğer kulüplerden farklı olarak İ.Ü. Denizcilik Kulübü, denizcilik sektörünün ilgiyle yaklaştığı birçok faaliyette bizzat bulunarak veya kendi bünyesinde sempozyumlar ve seminerler düzenleyerek öğrenciler ile sektördeki kurum ve kuruluşlar arasında benzerine rastlanmayan bir bağın kurulmasını sağlamaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği” Bölümünde verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Bu okula girebilmek için Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) yeterli “Sayısal (SAY)” puanı almak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Deniz ulaştırma işletme mühendisliği programı, denizcilik işletmelerinin teknik kadroları ile sosyal bilimler eğitimi görmüş işletmeci kadroları arasındaki ilişkiyi kurabilecek donanımdaki yönetim elemanları yetiştirme amacına yöneliktir. Uluslararası STCW sözleşmesi gereği her ülke aynı konuları okutur.
Öğrencilere eğitimleri süresince;
Matematik, Fizik, Kimya, Teknik Resim, Statik, Ekonomi, İşletme, Deniz Hukuku, İstatistik, Bilgisayar Programlama, Malzeme Bilgisi, Denizde Güvenlik, Navigasyon, Gemi İnşa ve Stabilite, Gemi Manevrası, Deniz Meteorolojisi ve Oşinografi, Vardiya Esasları, Yöneylem Araştırması vb. dersler verilir.
MESLEKTE İLERLEME
- Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler .
- Karada çalışanlar, çalıştıkları işyerlerinde yöneticilik, müdürlük, işletme ya da şirket müdürlüğüne kadar yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER: Makine Mühendisi, İşletme Mühendisi, Gemi İnşaatı Mühendisi, Gemi ve Deniz Yapıları Mühendisi, Denizcilik İşletmecisi, Güverte Zabiti, Makine Zabiti.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Öğrencilikte Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünün tüm yüksek öğrenim öğrencilerine verdiği kredi haricinde herhangi kazanç söz konusu değildir. Başarılı öğrenciler çeşitli kurumların burslarından yararlanabilirler.
Mesleki eğitimin tamamlanmasından sonra denizcilik sektöründe işe giren elemanlardan denizde çalışanlar en az 1200, karada çalışanlar ise en az 600 (dolar) kazanç elde ederler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Resmi ve özel deniz ticaret firmalarında, liman ve liman işletme kuruluşlarında, uluslararası sularda çalışan acenta ve şirketlerde, denizcilikle ilgili sigorta ve finans kuruluşlarında, kaptan veya gemi makine mühendisi olarak gemilerde çalışabilirler.
Günümüz dünya ticaretinin % 85′inin denizyoluyla gerçekleştirilmesi, üç yanı denizlerle çevrili ve denizciliğin gelişmesine uygun şartlara sahip olan ülkemizin ekonomik kalkınmasında denizcilik sektörünün önemini ortaya çıkarmaktadır.
Deniz sektörü, deniz yoluyla yapılan bir taşıma faaliyetinin ötesinde, limancılık, işletmecilik, gemi yapımı, uluslararası anlaşmalar ve pazarlamalar, deniz sigortacılığı ve hukuku, makinecilik vb. bir çok faaliyetleri içermektedir. Uluslararası düzeyde çok yönlü rekabet ve çalışma şartları altında bulunan denizcilik sektöründe gerek kara ve gerekse denizde çalışabilecek üst düzey elemanlara ihtiyaç vardır. Özellikle son yıllarda denizciliğe yapılan teşviklerle, uluslararası katkılarla, uluslararası düzeyde gelişmelere açılan denizcilik sektörümüz, mezunlara geniş çalışma alanı vermektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deniz ulaştırma işletme mühendisi, resmi ve özel deniz taşımacılık şirketlerinde, gemilerde ve limanlarda çalışır. Denizde açık havada çalışabileceği gibi büro ortamında da çalışır. Çalışma ortamı; büro olduğu zaman temiz, gemilerde çalıştığı zaman sıcak, soğuk, nemli, tozlu, gürültülü, sarsıntılı, ıslak, ani ısı değişimi olabilmektedir. Çalışırken birinci derece verilerle (sayılarla) ilgili olmakla birlikte, gemi makineleriyle de ilgilidir. Ancak işi gereği insanlarla da iletişim halindedir. Emrinde çalışan personelle, deniz sigorta şirketi elemanlarıyla, yerli ve yabancı işletmelerin elemanlarıyla iletişim halindedir. Düşme, boğulma, mali kayıp gibi işin tehlikeleri olabilir. İşin gereği denizaşırı ülkelere seyahat söz konusu olabilir.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Harita, Meteoroloji aletleri, Gemi makineleri, Radar, cayro pusula, manyetik pusula, GPS vb. gibi seyir aletleri, Bilgisayar ve diğer büro malzemeleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Deniz ulaştırma işletme mühendisi olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde genel akademik yeteneğe,
- Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme gücüne,
- Sayısal düşünebilme yeteneğine,
- Mekanik yeteneğe sahip,
- Göz ve ellerini eşgüdüm halinde kullanabilen,
- Bir işi planlayan ve uygulamaya koyabilen,
- Fen bilimlerine, özellikle matematiğe ve mekaniğe ilgili, bu alanlarda başarılı,
- Şekiller arasındaki ilişkileri görebilen ve çizebilen,
- Dikkatli ve sorumluluk sahibi,
- Uzak görüşlü, risk alabilen ve ticaretten hoşlanan
kimseler olmaları gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder